Kontrolovat ceny nafty a benzínu? Na víc se vládo nezmůžeš?

Když jsem zaregistroval tuto zprávu, cítil jsem se jako bych se ocitl v době dávno minulé, kdy strana a vláda rozhodovala, za kolik se bude prodávat pivo a chleba.

Základní poučka každého začínajícího kapitalisty je, že když je něčeho nedostatek, roste cena. Když se to přežene s výrobou, cena jde dolů. A tak v hysterii z možného nedostatku ta cena logicky narostla a vláda místo uklidnění trhu (lidí) přenechá místo bulvárním novinářům a místo toho, aby začala sama prodávat paliva, když je to tak jednoduché, začne krotit ceny, aby se toho prodalo co nejvíc. Nechápu, že podobné hlášení není požadováno po hostinských, kteří si za půl litru domácí limonády složené z pitné vody (95%), trochu citronu a sirupu, někdy s kouskem ledu naúčtují 50 korun a v přepočtu na litr je jejich marže bezmála 95 korun za litr, Z toho litru benzínu za padesát dostane stát deset korun spotřební daně a deset korun DPH, z litru domácí limonády za stovku dostane stát patnáct korun.

Styďte se pumpaři, oproti hostinským jste pěkní žabaři, nejenom, že máte nižší marži, ale ještě Vás pořádně podojí stát!

Hlášení ještě pořádně nezačalo a ceny padají dolů, syslíkům došly nádoby a/nebo peníze a trh si nezávisle na státu dělá co chce, bez toho, aby počkal na to, až toto nesmyslné opatření začne působit.

Máme drahé paliva a kdo může, tankuje za hranicemi a spotřební daň (a u soukromých osob i DPH) se tak realizuje jinde za hranicemi a že by se využila pro stavbu silnic u nás, si můžeme nechat jen zdát. Pro dopravce tankování laciných paliv v zahraničí oproti jejich domácím dopravcům není také žádná výhra. Domácí dopravce dostane vratku DPH prakticky okamžitě, faktura paní účetní a je to. Zahraniční o to musí žádat, takže to nějakou dobu trvá a většinou to za něj dělá specializovaná firma, která si z toho něco ukrojí pro sebe. Pokud tedy český a polský řidič natankují v Polsku, je polský řidič ve výhodě. Kdyby to byla jenom koruna na litru, při spotřebě 30 litrů na sto kilometrů je ten polsky jen na palivu levnější o 30 haléřů na kilometr.  Opačná situace při tankování v České republice nenastává, neboť šance potkat tankujícího řidiče polského kamionu na české čerpací stanici je stejná, jako na Václavském náměstí potkat jednorožce. A potom se divte dopravcům, že se rozčilují nad cenami paliv u nás a pumpařům, kteří si díky menšímu obratu musí dávat vyšší marže. Jeden nadává na druhého a přitom za to všechno může stát a jeho nastavení daní a výpalného v podobě dalších daní a poplatků (mýtné, silniční daň, dálniční "nálepky", pojištění, ekologická likvidace vozidel a nevím co ještě). Z pohledu koncového zákazníka tak zloděj (stát), křičí "chyťte zloděje (pumpaře). Energie rostou a každou chvíli hrozí, že Rusko oficiálně, nebo prostřednictvím sabotáže narafičené na Ukrajince zavře kohoutky a cena poletí nahoru a co my tedy s tím můžeme dělat, když už jsem si do vlády kopnul?

Jen té nafty co tu máme:

nafta, bionafta, zelená nafta, LTO

A každá nafta má svůj daňový příběh, na kterém se někdo napakoval. A stát, protože nebyl schopen si výběr svého desátku pohlídat, si ty chybějící peníze vybral od ostatních přihlížejících zvýšením daní. Teď tu zrovna, zcela dle zákonů, jezdí kamiony, které natankovali naftu za hranicemi, kamion použije naši silnici a když šikovně objede i mýto, nezaplatí na našem území ani korunu a to vše je založeno na archaickém způsobu výběru jak spotřební daně, tak i mýtného a dálničních poplatků. Přitom už teď jsou silnice prošpikované kamerami, schopnými číst SPZ. Nové auta komunikují s okolím. Firemní flotily jsou sledovány přes GPS, takže výběr do státní kasičky by šlo také zjednodušit:

Zrušit výběr spotřební daně, selektivního mýtného a dálničních známek, ponechat výběr DPH a zavést mýtné z každého kilometru na pozemních komunikacích.

Mýtné nastavit dle druhu vozidla a EURO emisních norem. Majitelé budou motivováni náklady na pořízení vhodnějších vozidel. Kdo bude chtít ujet trabantem dvacet kilometrů za týden si připlatí za mýtné, ale nebude nucen si pro jízdu do obchodu kupovat nové auto. Kdo najezdí denně přes sto kilometrů, asi se podobnému provozně náročnému autu vyhne.  Kdo bude přistižen s autem, které zjevně nesplňuje emisní normu pro dané auto, například s demontovaným DPF filtrem, doplatí mýtné v nejvyšší kategorii od poslední návštěvy stanice technické kontroly. 

Dnešním cílem řidiče kamionu je dostat se z místa A do místa B s minimálními náklady a to se nikdy nezmění, lišit se budou jen čísla v rovnici. Lákadlem pro použití našich silnic bude levnější nafta o spotřební daň. Mínusem bude platba za každý kilometr, která však donutí řidiče jet nejkratší možnou cestou a ušetřit na spotřebě ( není to kousek z opravdového Green dealu a snižování závislosti na Ruské ropě?) a čase (mzdy). Konstantní rychlosti a minimální spotřeby dosáhne hlavně na dálnici. Z většího výběru do kasičky vzniklým poctivým tankováním na našem území financovat opravdu nutné stavby dálnic, které nepovedou do centra Prahy a Brna, tak jak se stavěly doposud a zapomenout na stavbu zbytečného a superdrahého okruhu Prahy (tedy kromě toho kousku severního). Většina řidičů netouží při cestě z Hradce Králové do Plzně koukat po Praze nebo vykachlíkované Blance, nebo si zajet dvacet kilometrů, protože ochránci na severu ... Což takhle při cestě z Brna do Plzně minout Prahu, Z Hradce Králové jet po dálnici na Linec kolem Českých Budějovic?  A abych to škrtání přes mapu České Republiky dokončil, vzpomenu si na jednu nedostavěnou z Vídně do Vratislavy, i když dnes bych to raději změnil na trasu z Liberce přes Hradec na Svitavy a hurá na Vídeň. Pokud pojedou kamiony po dálnici je nesmyslné dál zakazovat jízdy o svátcích a víkendech. 

Jeden zákon místo desítek a stovky výjimek. Seš zemědělec, natankuješ naftu, jedeš na pole, na silnici zaplatíš mýtné na poli jezdíš jak za zelena. Do soukromého auta sice naleješ tu stejnou naftu bez daně (to se předci nedělá, že?), ale alespoň zaplatíš mýtné. Seš rybář nebo lesník? To samé. Seš závislák na bionaftě? Natankuj si s nižší DPH co hrdlo nádrže ráčí, jak olej do trabanta. Máš elektromobil? Tankuj kde chceš, zaplať za silnici. Seš sanitka, hasič nebo veřejná doprava? Nulová sazba za mýtné, bo nezbytné služby a ekologie (už žádné další slevy pro důchodce). Chceš LTO do kamen, zajdi si k pumpě, zaplať DPH a top si, když to dáš do auta tak to pojede, ale s mýtným.

A cest ke snížení spotřeby (a tím i ceny) je spousta, k čemu je  třeba úvaha o rychlosti 150 km/h na dálnici? To znamená, že ti co na to mají, pojedou 170 km/h s vírem v nádrži a potom si hodinu postojí ve frontě na Prahu? Není cesta ke snížení spotřeby na opačnou stranu - jet 90 km/h a plyne Prahu projet? Ve výsledku to bude stejný čas a nižší spotřeba. A co kdyby se začaly stavět byty v Praze - dvě sídliště, každé 10 tisíc bytů? Že v Praze není místo? (jedno je na Letné, druhé má Česká Pošta). Že to nemá se spotřebou nic společného? Do Prahy dojíždí každý den statisíce zoufalců, kteří si museli postavit nevysněný domeček za Prahou, protože v Praze bydlení neseženou, aby každý pracovní den projeli sto kilometrů tam a sto kilometrů zpět v zácpě, kterou si sami vytvořili. Hypotéka 40 tisíc za měsíc, nafta za deset, dvě hodiny na cestě a doma pořád roste tráva. 

Nápady by byly, tak proč upalovat pumpaře na hranici...

 

  

 

 

.

 

 

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Jaroslav Haluza | sobota 19.3.2022 0:32 | karma článku: 18,48 | přečteno: 620x