Čtvrtek 20. února 2020, svátek má Oldřich
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 20. února 2020 Oldřich

Velký okruh Prahy? Nechtělo by to něco reálnějšího?

19. 01. 2020 0:07:09
Praha se v posledních letech potýká s řadou problémů. Chybí byty, padají mosty a ty co stojí chtějí spadnout každou chvíli. Nejdůležitější silnice vede přes Václavské náměstí a vesničané úspěšně blokují dokončení obchvatu.

A těch problémů je daleko více - tisíce aut se proplétá centrem města a hledá místo k parkování. Pražané dýchají pevné částice z aut s vykuchanými filtry. Kousek zeleně aby jeden pohledal a řešení je přitom tak jednoduché. Po příchodu Pirátů na radnici konečně někdo prolomil silné heslo počítače po Pavlu Bémovi*1. Co bylo v počítači se silným heslem? Proč Piráti sondovali množství volných bytů v Praze? Proč Babišovi šli na ruku se stavbou okruhu?

Obsah počítače byl přímo třaskavý a bylo nutné zjistit reakce, než to celé propukne, projekt totiž nese název:

Vltava

Ekologicko-ekonomická studie přeložení Vltavy mimo hlavní město Prahu.

Z mnohasetstránkové dokumentace vyplývá, že snad jediným řešením všech pražských problémů je přeložení Vltavy a to ve východní variantě. Na uvolněné ploše se dá stavět hned v několika úrovních:

Úroveň -2

Nejspodnější úroveň umožní vybudování severojižní sběrné komunikace se šesti pruhy. Na tuto komunikaci bude napojena přímo dálnice na Ústí, tunelem E65 z Mladé Boleslavy a 11 z Hradce Králové, s dálnicí D1 projekt nepočítá, Rozvadovská spojka se napojí tunelem.

Úroveň -1

Metro D - trasa z Kralup nad Vltavou do Štěchovic + podzemní parkoviště pro 150 tisíc aut.

Úroveň 0

Obchody, parky a jiná občanská vybavenost

Úroveň 1-5

Výška obytné zástavby dvě až šest nadzemních podlaží. 40 tisíc bytů a hotelové ubytování pro dalších 20 tisíc návštěvníků Prahy.

Úroveň 6

Zelené střechy doplněné solárními panely.

Dopravní stránka projektu

Dnes Prahou nebo kolem Prahy projedou stovky tisíc aut. Úplně nejhůř je na tom takový řidič kamionu mířící ze severu Prahy směrem na Plzeň, kdy ho po plánovaném otevření jižní spojky budou nutit najet o cca 20 kilometrů víc, než by najel dle této plánované změny. Vozidla tak jen za den vypustí o statisíce kilogramů emisí méně než teď. Vše vychází z jednoduché matematické rovnice, kdy je diagonála vždy kratší než Pí krát poloměr (pro současné maturanty se délka diagonály dá vypočítat z poloměru krát 2). Na takovém okruhu se potkávají auta ze všech směrů a doprava houstne, kdežto na vhodně zvolených diagonálách je doprava oddělena. Řešení průjezdu centrem není nic nového, takhle se řešila doprava již ve středověku a městu se vyhýbal jen ten, kdo neměl čestné úmysly. Okruhy jsou historicky slepou uličkou.

Mosty

Většina mostů je v havarijním stavu a snad kromě Karlova mostu je ekonomické všechny stávající strhnout a postavit nové. Při přeložení Vltavy se můžou mosty stavět v předstihu a dosluhující se strhnou až po přeložení Vltavy.

Parkování

Parkování v podzemním parkovišti bude zdarma, naopak se výrazně zpoplatní parkování v ulicích. Desítky ulic, které byly dříve jednosměrná parkoviště se znovu přestaví na obousměrný provoz. Tam, kde se parkovalo po obou stranách ulice vznikne možnost vytvoření pruhu osázeného zelení, takže bude možné si, pro méně majetné, ekologicky smýšlející jedince místo elektromobilu, pořídit koně.

Bydlení

Vznikem obrovské ubytovací kapacity (40 tisíc bytů je jen skromný odhad) dojde k převisu nabídky již v prvních dnech po zahájení projektu. Dostupné bydlení s možností vlastního parkovacího místa v dosahu výtahu donutí spekulanty a černé pronajímatele jejich byty vrátit zpět na trh. Celkové projekt počítá, že k nově postaveným 40 tisícům bytům se uvolní dalších cca 20 tisíc určených na spekulace.

Závěrem

Žádný takový projekt ošetřený silným heslem: "Silné heslo" pravděpodobně nikdy nevznikl, ale myslím si, že je daleko reálnějším, než minulý týden zveřejněný velký okruh pana ministra dopravy Kremlíka:

https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/dalnice-vystavba-nova-stavba-obchvaty-kremlik-stavebni-zakon-stredocesky-kraj.A200116_153409_eko-doprava_rts

Nechápu, jak může být někdo zaslepen záchranou dopravy v Praze a řešit to nějakým okruhem, kdy je například úplně vynechán Hradec Králové. Praha nepotřebuje velký obchvat, potřebuje komplexní řešení, ale o tom jindy.

* Pavel Bém: Bývalý primátor se proslavil spoustou aktivit, mezi které můžeme zařadit například Opencard. Věnuje se horolezectví a v roce 2009 mimo jiné dostal cenu Ropák roku.(zdroj https://cs.wikipedia.org/wiki/Pavel_B%C3%A9m)

Aby to celé do sebe zapadalo musíme zmínit, že po volbách v roce 2006 přizval do Rady hlavního města Prahy i Stranu Zelených. V roce 2006 začal vznikat ve spolupráci se Stranou Zelených největší ekonomicko - ekologický projekt Prahy všech dob. Bohužel časté cesty na velehor na hranicích Číny neunikly pozornosti Zelených a možnost zapojení největšího světového znečisťovatele do projektu obě strany dočista rozkmotřilo a v roce 2009 byl rozchod stvrzen udělením ceny Ropák roku, takže se stal po stránce ekologie absolutně nedůvěryhodným. Výsměchem potom byla cena Přístav a odstranění kmotra Janouška (dle jedné z přezdívek kapitána) najatou ženou cizí národnosti.

Autor: Jaroslav Haluza | neděle 19.1.2020 0:07 | karma článku: 9.04 | přečteno: 539x

Další články blogera

Jaroslav Haluza

Hon na exministra dopravy pana Kremlíka je účelovka

Ve srovnání s požadavkem Bruselu na odesílání dat o spotřebě vozů, je případ nējakého obchodu s nálepkami se špionážním přílepkem k pousmání.

5.2.2020 v 21:48 | Karma článku: 21.65 | Přečteno: 576 | Diskuse

Jaroslav Haluza

Politická inkluze

Politická inkluze je cesta do pekla dlážděná dobrými úmysly, jedna strana zasažená padesátiletou inkluzí by mohla vyprávět. Jak je ale vidno, na poučení se z historických chyb, se už dávno zapomnělo.

13.1.2020 v 22:56 | Karma článku: 27.15 | Přečteno: 775 | Diskuse

Jaroslav Haluza

Dokážeme využít vesmírný program pro zlepšení dopravy na D1?

Ministerstvo dopravy má plán jak posunout úroveň naší nejoblíbenější dálnice do nového věku. Chystá se použít některé inovativní zbrusu nové technologie, jejichž popis se mi dostal nedopatřením do ruky.

20.11.2019 v 12:45 | Karma článku: 7.20 | Přečteno: 232 | Diskuse

Další články z rubriky Ekonomika

Petr Šindelář

Kdo začal jezdit před asi čtyřiceti lety, nestačí se dnes divit!

Podle způsobu, jakým se u nás jezdí je zřejmé, že svoboda a demokracie po česku zvítězila také na našich silnicích. Hodně připomínají džungli s právem silnějšího a realizace nápadů na zlepšení stavu vlastně dodnes neexistují...

19.2.2020 v 9:52 | Karma článku: 15.33 | Přečteno: 771 | Diskuse

Zbyšek Hlinka

Rozdíl v DPH u piva v hospodě a do džbánku naplněného hostem je vyřešen

Lidová tvořivost vymýšlí různé varianty, jak to bude od 1.5. (hm, snad soud novelu EET zruší, tedy i to nižší DPH na pivo) s DPH u piva. Poslal jsem tedy dotaz ministerstvu financí.

18.2.2020 v 17:46 | Karma článku: 27.14 | Přečteno: 1303 | Diskuse

Zbyšek Hlinka

Musí být vesnický hospodský nutně plátcem DPH?

Pod mým včerejším blogem se objevil názor, že hostinský se musí dostat k minimálnímu obratu přibližně dva miliony, aby vyžil. Limitem pro povinné plátcovství je 1 milion tržeb za rok. Já mám za to, že i pod milion se to vyplatí.

16.2.2020 v 12:11 | Karma článku: 28.05 | Přečteno: 1080 | Diskuse

Zbyšek Hlinka

DPH na točené pivo a "výpočty" našich mamlasů

Dle Babiše hospodský na pivu za 35 Kč vydělá o 3,85 Kč navíc. Kdo umí počítat DPH, musí se chytat za hlavu z toho, co nám tu vládne za populistické nekompetenty.

15.2.2020 v 20:28 | Karma článku: 33.70 | Přečteno: 1377 | Diskuse

Tomáš Flaška

Tomu s tím pivem už nevěřím

Já myslel, že už bylo ze strany vlády taškařic dost. Měli to nechat dobublat a v klidu doznít. Ale pozor! Humoru bylo zjevně málo, tak je potřeba to ještě rozčísnout. Vládní politikové už fakt asi netuší co vůbec říkají.

14.2.2020 v 17:24 | Karma článku: 32.52 | Přečteno: 1041 | Diskuse
Počet článků 25 Celková karma 19.28 Průměrná čtenost 682

Nejsem ekonom, ale jednou za čas (měsíc) se potkám s penězi, takže bych chtěl v rámci možností kecat do ekonomiky. Nemám dobré zkušenosti se státní správou a chtěl bych alespoň trochu načnout klacky, které mi házejí pod nohy. Nejsem politik, do hospody moc nechodím a tak se chci vypovídat alespoň tady.

První slečna Kateřina Zemanová přiznala po letech účast na pornovečírku

Kateřina Zemanová (26) přiznala v rozhovoru pro časopis Téma svou účast na pornovečírku. Ten se konal před sedmi lety,...

Rád Lucince barvím vlásky a starám se o ni jako o své miminko, říká Matuš

Vztah Bohuše Matuše (46) a jeho partnerky, o třicet let mladší studentky Lucie (16) vzbuzuje v posledních dvou letech...

Prodáváte rasistické zákusky, tvrdí zákazníci. Tradiční, brání se výrobce

Čokoládová pusinka, zákusek populární hlavně během německých únorových karnevalů, narazila na odpor kvůli svému...

Sex máme se ženou několikrát denně, mobil do ložnice nesmí, říká Bieber

Justin Bieber (25) prozradil svůj recept na úspěšné manželství. Důležité prý je, najít k sobě toho pravého člověka....

Výrobce největšího mobilního propadáku definitivně zavírá krám

Po třech letech od uvedení prvního neúspěšného pokusu prorazit na smartphonový trh značka Essential od spoluzakladatele...