A těch problémů je daleko více - tisíce aut se proplétá centrem města a hledá místo k parkování. Pražané dýchají pevné částice z aut s vykuchanými filtry. Kousek zeleně aby jeden pohledal a řešení je přitom tak jednoduché. Po příchodu Pirátů na radnici konečně někdo prolomil silné heslo počítače po Pavlu Bémovi*1. Co bylo v počítači se silným heslem? Proč Piráti sondovali množství volných bytů v Praze? Proč Babišovi šli na ruku se stavbou okruhu?
Obsah počítače byl přímo třaskavý a bylo nutné zjistit reakce, než to celé propukne, projekt totiž nese název:
Vltava
Ekologicko-ekonomická studie přeložení Vltavy mimo hlavní město Prahu.
Z mnohasetstránkové dokumentace vyplývá, že snad jediným řešením všech pražských problémů je přeložení Vltavy a to ve východní variantě. Na uvolněné ploše se dá stavět hned v několika úrovních:
Úroveň -2
Nejspodnější úroveň umožní vybudování severojižní sběrné komunikace se šesti pruhy. Na tuto komunikaci bude napojena přímo dálnice na Ústí, tunelem E65 z Mladé Boleslavy a 11 z Hradce Králové, s dálnicí D1 projekt nepočítá, Rozvadovská spojka se napojí tunelem.
Úroveň -1
Metro D - trasa z Kralup nad Vltavou do Štěchovic + podzemní parkoviště pro 150 tisíc aut.
Úroveň 0
Obchody, parky a jiná občanská vybavenost
Úroveň 1-5
Výška obytné zástavby dvě až šest nadzemních podlaží. 40 tisíc bytů a hotelové ubytování pro dalších 20 tisíc návštěvníků Prahy.
Úroveň 6
Zelené střechy doplněné solárními panely.
Dopravní stránka projektu
Dnes Prahou nebo kolem Prahy projedou stovky tisíc aut. Úplně nejhůř je na tom takový řidič kamionu mířící ze severu Prahy směrem na Plzeň, kdy ho po plánovaném otevření jižní spojky budou nutit najet o cca 20 kilometrů víc, než by najel dle této plánované změny. Vozidla tak jen za den vypustí o statisíce kilogramů emisí méně než teď. Vše vychází z jednoduché matematické rovnice, kdy je diagonála vždy kratší než Pí krát poloměr (pro současné maturanty se délka diagonály dá vypočítat z poloměru krát 2). Na takovém okruhu se potkávají auta ze všech směrů a doprava houstne, kdežto na vhodně zvolených diagonálách je doprava oddělena. Řešení průjezdu centrem není nic nového, takhle se řešila doprava již ve středověku a městu se vyhýbal jen ten, kdo neměl čestné úmysly. Okruhy jsou historicky slepou uličkou.
Mosty
Většina mostů je v havarijním stavu a snad kromě Karlova mostu je ekonomické všechny stávající strhnout a postavit nové. Při přeložení Vltavy se můžou mosty stavět v předstihu a dosluhující se strhnou až po přeložení Vltavy.
Parkování
Parkování v podzemním parkovišti bude zdarma, naopak se výrazně zpoplatní parkování v ulicích. Desítky ulic, které byly dříve jednosměrná parkoviště se znovu přestaví na obousměrný provoz. Tam, kde se parkovalo po obou stranách ulice vznikne možnost vytvoření pruhu osázeného zelení, takže bude možné si, pro méně majetné, ekologicky smýšlející jedince místo elektromobilu, pořídit koně.
Bydlení
Vznikem obrovské ubytovací kapacity (40 tisíc bytů je jen skromný odhad) dojde k převisu nabídky již v prvních dnech po zahájení projektu. Dostupné bydlení s možností vlastního parkovacího místa v dosahu výtahu donutí spekulanty a černé pronajímatele jejich byty vrátit zpět na trh. Celkové projekt počítá, že k nově postaveným 40 tisícům bytům se uvolní dalších cca 20 tisíc určených na spekulace.
Závěrem
Žádný takový projekt ošetřený silným heslem: "Silné heslo" pravděpodobně nikdy nevznikl, ale myslím si, že je daleko reálnějším, než minulý týden zveřejněný velký okruh pana ministra dopravy Kremlíka:
Nechápu, jak může být někdo zaslepen záchranou dopravy v Praze a řešit to nějakým okruhem, kdy je například úplně vynechán Hradec Králové. Praha nepotřebuje velký obchvat, potřebuje komplexní řešení, ale o tom jindy.
* Pavel Bém: Bývalý primátor se proslavil spoustou aktivit, mezi které můžeme zařadit například Opencard. Věnuje se horolezectví a v roce 2009 mimo jiné dostal cenu Ropák roku.(zdroj https://cs.wikipedia.org/wiki/Pavel_B%C3%A9m)
Aby to celé do sebe zapadalo musíme zmínit, že po volbách v roce 2006 přizval do Rady hlavního města Prahy i Stranu Zelených. V roce 2006 začal vznikat ve spolupráci se Stranou Zelených největší ekonomicko - ekologický projekt Prahy všech dob. Bohužel časté cesty na velehor na hranicích Číny neunikly pozornosti Zelených a možnost zapojení největšího světového znečisťovatele do projektu obě strany dočista rozkmotřilo a v roce 2009 byl rozchod stvrzen udělením ceny Ropák roku, takže se stal po stránce ekologie absolutně nedůvěryhodným. Výsměchem potom byla cena Přístav a odstranění kmotra Janouška (dle jedné z přezdívek kapitána) najatou ženou cizí národnosti.